Zasady, formy i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 3
we Wrześni
Podstawa prawna:
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
Szanowni Państwo!
W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną i brakiem możliwości osobistego wsparcia pedagogiczno-psychologicznego naszych uczniów postanowiliśmy napisać kilka słów o tym, co każdy z nas może zrobić, aby obniżyć lęk towarzyszący dzieciom.
Badania psychologiczne wykazują, iż konsekwencją kwarantanny mogą być negatywne reakcje w postaci strachu, gniewu, natrętnych myśli itp. (Brooks i współpracownicy, 2020). Do czynników stresogennych należą między innymi: nierzetelne informacje, nuda, różne potrzeby domowników, izolacja czy straty finansowe.
W kolejnych dniach zostaną udostępnione następne materiały pomocnicze. Chcielibyśmy również poinformować o możliwości udzielania wsparcia uczniom odpowiadając na wiadomości przez e-dziennik.
Życzymy zdrowia oraz w razie pytań zapraszamy do kontaktu Państwa i oczywiście uczniów.
Pozdrawiamy serdecznie,
Zespół pedagogiczno-psychologiczny SSP3
Szanowni Państwo,
w związku z przerwą spowodowaną zagrożeniem epidemicznym, informuję Państwa, iż:
- od poniedziałku do piątku, w godzinach od 11:30 do 16:00, będę odbywał zdalne dyżury psychologa
- do Państwa dyspozycji jestem:
Informuję również, że na stronie internetowej szkoły będę umieszczał materiały psychoedukacyjne dla Uczniów. Bardzo proszę o bieżące śledzenie strony i realizowanie udostępnionych zadań (ZAKŁADKA Pedagog/psycholog - materiały psychoedukacyjne dla uczniów).
Z poważaniem
psycholog ? mgr Jakub Ratajczak
Drogi Rodzicu!
1. Pamiętaj, aby mieć zasoby do pomocy innym najpierw zadbaj o siebie!
2. Często wchodzimy w rolę, że rodzic zawsze musi znać odpowiedź lub rozwiązanie problemu, jednak nie zawsze tak jest. Dlatego nie bój się przyznać, że też czegoś nie wiesz. A w jaki sposób możesz to zrobić? Powiedz dziecku: "Nie wiem, ale wiesz co mam pomysł! poszukajmy razem rzetelnych informacji na ten temat z wiarygodnego źródła".
3. Wytłumacz dziecku, dlaczego uczniowie teraz nie chodzą do szkoły i jaki to ma cel, na przykład "Postanowiono, zamknąć szkoły po to, aby pomóc nam wszystkim. W ten sposób zmniejszamy prawdopodobieństwo zachorowania. To postawa godna szacunku, możesz być z siebie dumny"
4. Stwórzcie Plan Dnia. Dzieciom lepiej funkcjonuje się w codziennym życiu, gdy mają ustalone normy i reguły. Proponujemy, aby ten Plan był bardzo kreatywny w formie zabawy przy użyciu różnych przyborów plastycznych.
5. Jeżeli obserwujesz u swojego dziecka zjawisko nadmiernego zamartwiania się proponujemy, aby w tym planie pojawił się "Czas Na Zmartwienie" (sugerowany czas to 15-20 minut), który zminimalizowałby pojawianie się ciagle powracających myśli.
Ważne jest, by nie pocieszać wtedy dziecka na siłę tylko pozwolić mu na wszystkie towarzyszące emocje, bo przecież wszystkie emocje są w porządku! Zaakceptujmy je. W momencie ich nasilenia pokażmy dziecku jakie my stosujemy sposoby na radzenie sobie z emocjami.
5. Pytaj codziennie o nastrój i towarzyszące emocje, można stworzyć również "Dziennik Emocji", albo zaznaczać je w kalendarzu. W tej sytuacji monitorowanie stanów emocjonalnych i reagowanie na nie jest bardzo istotne.
6. Pamiętaj o roli dotyku. Dotyk działa antystresowo, powoduje wydzielanie w mózgu substancji chemicznych, które między innymi niwelują skutki stresu.
7. Podczas nerwowej atmosfery w domu pytaj o potrzeby dziecka, na przykład "Czego teraz potrzebujesz?" Czasem właśnie ta odpowiedź może załagodzić spór w mgnieniu oka.
Dopalacze - gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych?
W związku ze zwiększeniem przypadków zatruć dopalaczami Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowało listę numerów telefonów pod którymi można szukać pomocy.
800 060 800 ? Bezpłatna, całodobowa infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego. Pod tym numerem telefonu można uzyskać informacje na temat negatywnych skutków zażywania dopalaczy oraz o możliwościach leczenia. Infolinia jest także przeznaczona dla rodziców, którzy mają podejrzenia, że ich dzieci zażywają środki psychoaktywne. Na infolinię GIS można także przekazywać informacje, które mogą ułatwić służbom dotarcie do osób handlujących tymi nielegalnymi substancjami
116 111 ? Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Służy on młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość wyrażania trosk, rozmów o sprawach dla nich ważnych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia jest dostępna codziennie w godzinach: 12.00 ? 22.00. Pomoc online dostępna na www.116111.pl/napisz.
800 100 100 ? Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci. To bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów zachowań ryzykownych. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach: 12.00 ? 18.00.Pomoc online dostępna pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
800 12 12 12 ? Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Numer przeznaczony jest zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, którzy chcą zgłosić problemy dzieci. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 ? 20.00. Po godzinie 20.00 oraz w dni wolne od pracy każdy może przedstawić problem i zostawić numer kontaktowy.
--------------------------
Zwróć się do naszych specjalistów gdy masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
Czujesz, że nikt Cię nie rozumie i jesteś samotny.
Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji lub są wokół Ciebie osoby, którym należałoby pomóc.
A może chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem, ciekawym pomysłem :)
Aleksandra Sommerfeld - Walory - pedagog
Aurelia Iwińska - pedagog
Jakub Ratajczak - psycholog
DYŻURY PEDAGOGÓW
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
|
Aurelia Iwińska
|
8.00 - 12.00 |
10.00 - 13.30 14.30 - 15.00 |
10.00 - 13.30 14.30 - 15.00 |
8.00 - 15.00 |
8.00 - 12.00 |
Aleksandra Sommerfeld - Walory |
10.00 - 15.00 |
12.00 ? 16.00 |
8.00 - 12.00 |
11.00 - 16.00 |
11.00 - 14.00 |
DYŻURY PSYCHOLOGA
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
|
Jakub Ratajczak |
8.45 - 12.00 |
12.30 - 16.30 |
8.45 ? 12.00 |
8.00 - 14.25 15.10 - 17.00 |
8.00 - 12.00 |