Zasady, formy i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 3
we Wrześni
Podstawa prawna:
- 22 ust. 2 pkt 11 USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r.
nr 256, poz. 2572, z późn. zm. ) - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.)
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643)
- SSP3 we Wrześni udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizuje tę pomoc na zasadach określonych
w w/w rozporządzeniach.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, udzielana uczniowi, polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych , wynikających w szczególności: - z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem
za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom, polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. - Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele i specjaliści, wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni (specjaliści).
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami, przedszkolami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki szkolnej;
- poradni p-p;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz w formie: - Zajęć rozwijających uzdolnienia, organizowanych dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Prowadzi się je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10. - Zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, organizowanych dla uczniów, mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 - Zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, organizowanych, dla uczniów z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. - Zajęć logopedycznych, organizowanych dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. - Zajęć socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami, utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
- Warsztatów, porad i konsultacji, udzielanych przez specjalistów
- W/w zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut. W uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut,
z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć. - Wszystkie zajęcia dokumentowane są w dziennikach zajęć.
- Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń, stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczyciele oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów,
w tym ich zainteresowania i uzdolnienia, prowadząc w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie
u uczniów: - trudności w uczeniu się,
- szczególnych uzdolnień
- ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się- w przypadku uczniów klas I-III szkoły podstawowej
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń, ze względu na potrzeby rozwojowe
lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy. - Wychowawca klasy planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania
oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia się wymiar godzin, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację form udzielania uczniom tej pomocy. - Wychowawca klasy, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z rodzicami ucznia, w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią p-p
lub innymi osobami, o których mowa w pkt. 8. - W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną
w przedszkolu, wychowawca klasy, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy
z uczniem, zawarte we wcześniejszej dokumentacji. - Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną niż wychowawca osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jego formach, okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, informuje się pisemnie rodziców ucznia.
- W przypadku akceptacji przez rodzica proponowanych formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uczeń ma obowiązek brać w nich udział.